Ik wil een huistaak maken over Awel. Hoe begin ik eraan?

Awel, wat is dat eigenlijk?

Awel is een organisatie die luistert naar alle vragen, twijfels en verhalen van kinderen en jongeren. We luisteren niet alleen maar voelen en denken ook mee met onze oproepers.

Wat doet Awel dan precies?

Wat kunnen kinderen en jongeren bij jullie doen?

Kinderen en jongeren kunnen met al hun vragen, kleine of grote problemen contact opnemen met Awel. Via verschillende communicatiekanalen: telefoon, mail, chat en forum geven we hen de mogelijkheid te praten over al hun vragen en twijfels.

TELEFOON | 102 | elke dag van 16u tot 22u, behalve op zon- en feestdagen

E-MAIL | brievenbus@awel.be

CHAT | www.awel.be| elke dag van 18u tot 22u, behalve op zon- en feestdagen

INTERACTIEVE FORA | www.awel.be

Zijn jullie dag en nacht bereikbaar?

Neen, onze telefoonlijn is elke dag open van 16 uur tot 22 uur, behalve zon- en feestdagen. De chat is bereikbaar elke dag van 18 uur tot 22 uur, met uitzondering van zon- en feestdagen. E-mails kunnen op elke moment van de dag verstuurd worden naar Awel. Wij beloven dat we binnen de 72u een antwoord sturen. Het forum wordt dagelijks gemodereerd. Je mag dus in de loop van de dag of avond je bericht samen met een antwoord van Awel verwachten op ons forum.

Kunnen kinderen en jongeren met al hun vragen en problemen bij jullie terecht?

Bij Awel kan je terecht voor om het even welke vraag of probleem. Vaak voorkomende thema’s bij Awel zijn: verliefdheid, seksualiteit, eenzaamheid, angst, ruzie, vriendschap, gescheiden ouders, pesterijen en verveling.

Moeten oproepers betalen als ze Awel bellen?

Neen, bellen, mailen, chatten en forumberichten sturen naar Awel is helemaal gratis. En met de nieuwe www.awel.be kan je nu ook heel makkelijk via je smartphone of tablet surfen en contact leggen met Awel. Vergeet niet dat een internetabonnement uiteraard betalend is. Telefoneren naar 102 wordt niet vermeld op de factuur. Je ouders komen dus niet te weten dat jij contact hebt gehad met Awel. Let wel op want in de geschiedenis van het internet kunnen ouders wel terugvinden of je gesurft hebt naar onze website. Die geschiedenis kan je altijd zelf verwijderen door in de rechterbovenhoek te klikken op de ster → ga naar ‘geschiedenis’ → klik op ‘vandaag’ → selecteer awel.be door erop te gaan staan en op de rechtermuisknop te klikken → kies voor verwijderen → Awel.be wordt verwijderd uit je geschiedenis.

Doen jullie ook iets voor de kinderen en jongeren die naar jullie bellen?

Ja, Awel geeft hen een stem in deze maatschappij. Door haar specifieke werking, beschikt Awel over een bom aan informatie over de leefwereld van kinderen en jongeren. Met deze informatie signaleert en informeert Awel de maatschappij en haar beleidsmakers over wat er leeft bij kinderen en jongeren.

En wie zijn ze dan die mensen aan de telefoon, mail, chat of forum?

Awel is een vrijwilligersorganisatie, wat wil zeggen dat alle het telefoon-, mail-, forum- en chatgesprekken worden beantwoord door vrijwilligers.

Hoeveel beantwoorders heeft Awel dan?

Awel heeft tussen 200 à 250 actieve vrijwilligers.

Dus al die vrijwilligers delen samen één bureau?

Neen, helemaal niet, de beantwoorders bij Awel kunnen zowel de telefoon, mail, chat als forum van thuis uit beantwoorden. Beantwoorders van de telefoon kunnen ook nog werken vanuit een afdelingsbureau die in elke grote stad te vinden is. We laten de keuze dus aan de beantwoorders zelf.

Een afdelingsbureau lijkt me één grote bureau met enkele tafels en stoelen, enkele telefoons en een ruimte om te chillen, waar er veel plaats is voor plezier en amusement en waar er veel mopjes worden getapt. Klopt dat?

Dat klinkt als het tv-programma ‘Buiten de Zone’. Helaas is dat niet zo. Afhankelijk van de afdeling is de telefoonruimte anders ingericht. Elke telefoonafdeling beschikt over een bureau met stoel, een telefoon, een computer en een boekenrek met nuttige literatuur. Zo kunnen beantwoorders op een rustige manier hun gesprekken voeren.

Beschikt Awel ook over mensen die betaald worden voor hun werk?

Ja, naast het beantwoorderswerk heeft Awel een nationaal secretariaat waar al het ondersteunend werk gebeurt, zoals de coördinatie van de afdelingen, de boekhouding, de administratie, de studiedienst, de communicatie, enz. Zij worden wel betaald voor hun werk.

Wie deed het voor?

Van waar of van wie kwam het idee om Awel op te richten?

Awel is actief sinds 1 december 1981. Theater Stekelbees kwam, na hun voorstellingen, tot het besef dat er telkens kinderen en jongeren waren die nergens terecht konden met hun vragen. Kinderen konden vroeger terecht bij oma’s en opa’s toch bleek dat niet voor iedereen het geval. Theater Stekelbees vond het belangrijk om ook aan deze kinderen een steunfiguur te bieden en richtte daarvoor de Kinder- en Jongerentelefoon op. Op 17 mei 2012 besloot de organisatie dat het tijd was voor een nieuwe naam en huisstijl. De Kinder- en Jongerentelefoon werd zo omgedoopt tot “Awel”. We spreken nu dus enkel nog over ‘Awel’.

Wil je meer weten over Awel in de wereld? Surf naar www.childhelplineinternational.org.

Nog meer weten? Download dan hier zeker onze folder. Affiches en stickers bestellen om uit te hangen in je klas kan je hier bestellen.