Overslaan en naar de inhoud gaan

FAQ

Hoe gaat een gesprek met Awel? 

Een getrainde vrijwilliger luistert naar jou. Je mag jouw tijd nemen en alles vertellen wat je wil. Het is niet erg als je nerveus bent. Awel zal je ondersteunen. 

Awel neemt jouw verhaal ernstig. Luisteren, meevoelen en meedenken, dat is wat we doen.

Een vrijwilliger wordt niet betaald. De vrijwilligers van Awel doen hun werk omdat ze een hart voor kinderen en jongeren hebben. Ze zijn door Awel opgeleid tot beantwoorder en weten daardoor goed hoe ze het beste naar jou kunnen luisteren. 

Wanneer is Awel open?

Telefoon | 102 | elke dag van 16u tot 22u, behalve op zon- en feestdagen.

E-mail | brievenbus@awel.be, altijd bereikbaar.

Forum | altijd bereikbaar.

Chat | elke dag van 18u tot 22u, behalve op zon- en feestdagen.

Blijft alles privé? 

Ja. Awel werkt volledig anoniem. Dat betekent dat alleen jij en Awel weten dat jij met ons contact opneemt. We brengen niemand op de hoogte (geen ouders, leerkrachten... Ook de vrijwillige beantwoorders van Awel zijn anoniem: jij kan hen dus geen persoonlijke vragen stellen. 

Als je jouw bezoek aan Awel wil verbergen voor anderen, kan je 'incognito' of 'inprivate' surfen (meestal via de instellingen rechtsboven de pagina). Wis de geschiedenis als je Awel contacteert vanop een gedeeld toestel en je liever niet wil dat iemand dat kan zien. Bescherm je laptop en gsm ook met een code. Als je wil dat niemand je mail naar Awel leest, maak je best een eigen e-mailadres.

We maken een kort verslagje van het gesprek maar we zorgen ervoor dat niemand kan weten dat het over jou gaat. Met al deze anonieme gegevens kan Awel aan politici, journalisten en onderzoekers vertellen wat er leeft bij kinderen en jongeren, en wat ze nog beter kunnen doen.

Meer over anonimiteit.

Is een gesprek met Awel gratis?

Ja! Je betaalt helemaal niets.

Zal Awel mij na het gesprek zelf nog contacteren?

Nee. Na jouw contact met Awel zullen we jou niet contacteren of opvolgen. Je mag er natuurlijk zelf voor kiezen nog een keer te bellen, chatten of mailen. Je zal dan waarschijnlijk van iemand anders antwoord krijgen, en die heeft misschien een iets andere stijl, maar elke beantwoorder werkt volgens dezelfde Awel basis.

Zucht... ik geraak niet binnen op de chat of telefoon.

Er zijn helaas nog niet genoeg vrijwilligers om de vele oproepen van kinderen en jongeren te kunnen beantwoorden. We doen er alles aan om steeds meer babbels te kunnen voeren.

Hoeveel kinderen en jongeren contacteren Awel? Waarover gaan die gesprekken?

Op https://awel.be/onderzoek vind je allerlei cijfers en informatie. Anoniem natuurlijk, want elk gesprek blijft privé.

Hoeveel vrijwilligers zijn er?

Awel heeft ongeveer 400 vrijwilligers. Elk jaar gaan we op zoek naar extra Awel vrijwilligers.

Kan ik ook met leeftijdsgenoten praten?

Ja! Via het forum, dat bovendien wordt gemodereerd door minderjarige Awel vrijwilligers. 

Wat is de geschiedenis van Awel?

De ‘Kinder- en Jongerentelefoon’ werd opgericht in 1981. Het Gentse theatergezelschap Stekelbees, kreeg na de voorstellingen vaak vragen van kinderen. Zo ontstond het idee om een kindertelefoon op te richten.

Vroeger waren er verschillende (zes!) telefoonnummers, eentje voor Gent, Hasselt, Brussel, Mechelen, Brugge en Antwerpen. Dan kwam er één nummer: 078/151413, maar het was niet gratis, dat gebeurde pas in 2004 met een nieuw 0800-nummer. Later werd Awel erkend als ‘noodnummer’ en veranderde het nummer nog een laatste keer, naar 102. Kinderen konden vroeger ook brieven schrijven naar Awel, maar in 1999 werd dat vervangen door e-mail. In 2005 kwam de chat erbij! En in 2009 ontstond het jongerenforum, toen nog gemodereerd door volwassenen maar sinds 2017 door jongeren die door Awel zijn opgeleid. 

De naam 'Awel' komt van het woordje dat we vaak zeggen aan het begin van een gesprek. Het betekent trouwens in alle dialecten hetzelfde!

Op de Wikipedia pagina over Awel vind je nog meer over onze geschiedenis.

Ik wil feedback geven over een gesprek.

Is Awel over je grenzen gegaan? 

Als een beantwoorder van Awel over je emotionele, seksuele of fysieke grenzen gaat, is dat niet oké. Jij of iemand uit je omgeving kan dit melden bij de API van Awel. Ook al voelt dat misschien wat ongemakkelijk, het is heel goed om het toch te doen.

Wat is een API?

Zoals elke organisatie die met jongeren werkt, heeft ook Awel een API, voluit Aanspreekpersoon Integriteit. Bij de API kan je terecht als een beantwoorder over je grenzen is gegaan. Een API luistert naar de vraag of het verhaal, verwijst door wanneer nodig of geeft advies voor mogelijke vervolgstappen. Je kan de API bereiken via api@awel.be.

Heb je een andere klacht over Awel, dan vragen we je een e-mail te sturen naar info@awel.be

 

 

PERSBERICHTEN

 

Abonneer je op de Awel nieuwsbrief

Awel vzw gebruikt jouw e-mail om je op de hoogte te houden van haar werking.

Je kan uitschrijven via de footer onderaan elke nieuwsbrief of via info@awel.be. We behandelen je gegevens discreet. 

logo vlaamse overheid