Info over Awel

Awel luistert naar alle kinderen en jongeren met een vraag, een verhaal, een probleem.

Onze missie: alle kinderen en jongeren kunnen ons anoniem contacteren over alles wat hen bezighoudt. We zijn er voor hen door te luisteren, mee te voelen en mee te denken.

Onze visie: we willen een betrouwbaar aanspreekpunt voor kinderen en jongeren zijn, via een voor de hand liggend, gratis en makkelijk bereikbaar contactkanaal. We geloven sterk in de kracht van kinderen en jongeren en nemen hen serieus. We signaleren waar nodig tendenzen.

Anoniem & laagdrempelig contactkanaal
Awel werkt volledig anoniem. Dit betekent dat enkel jij als oproeper en Awel ervan op de hoogte zijn als je met ons contact opneemt. We brengen niemand op de hoogte (geen ouders, leerkrachten, ...) én telefoongesprekken verschijnen niet op de factuur. Sommige van je persoonlijke gegevens worden bijgehouden door Awel. Dit doen we om misbruik van onze hulp- en informatielijn te bestrijden en om de kwaliteit van onze dienstverlening te optimaliseren. Bovendien is een gesprek met Awel is helemaal gratis!


Anonimiteit voorop dus! Enkel in 1 geval – een noodsituatie – kan het zijn dat een beantwoorder van Awel toch de anonimiteit doorbreekt. Dat houdt in dat wanneer een beantwoorder van Awel het gevoel heeft dat de oproeper zich – op het moment van het contact met Awel – in een noodtoestand bevindt, de beantwoorder van Awel het recht heeft de hulpdiensten (politie en/of ambulance) te verwittigen. Awel zal nooit het beroepsgeheim doorbreken wanneer een ouder of een hulpverlener vraagt om informatie door te geven, of wanneer de oproeper zelf vraagt om informatie door te geven aan derden.



Last but not least: wat jij ons te vertellen hebt, is erg belangrijk! Awel vindt dat ze niet alleen goed moet luisteren naar alle verhalen en vragen, maar dat ze ook moet laten horen aan de samenleving waarmee kinderen en jongeren bezig zijn, welke problemen ze ervaren, wat hun mening is over bepaalde zaken, ... . Daarom houdt Awel een verslag bij van elk gesprek. Op die manier kan Awel cijfers opstellen die dan in de media verschijnen, zoals bijvoorbeeld: “In 2012 kregen we iets meer telefoons over ‘zelfmoord(gedachten)' in vergelijking met 2011”. Die verslagen worden alleen door Awel gelezen én soms door een onderzoeker die meer wil weten over een bepaald thema. We zorgen dan dat alles zo anoniem mogelijk blijft: we wissen eventuele namen, woonplaatsen of e-mailadressen. Een onderzoeker mag de verslagen ook alleen maar lezen. Hij mag nooit stukjes tekst overnemen.
De informatie over onze gesprekken, bundelen we zelf ook jaarlijks in een jaarverslag. Het jaarverslag van 2011, vind je hier.

Blijf je graag op de hoogte van het reilen en zeilen van Awel? Schrijf je dan in voor onze tweemaandelijkse nieuwsbrief ‘Een en al oor’. Dat doe je simpelweg door je mailadres onderaan deze pagina in te geven en op 'inschrijven' te klikken. Vervolgens ontvang je een mailtje in je mailbox waarin gevraagd wordt om het opgegeven mailadres te bevestigen, en klaar is kees.

Nog vragen? Contacteer ons dan gerust via de bekende contactkanalen!

Awel vzw is gesubsidieerd door de Vlaamse Overheid.

Een hele boterham! Maar we vinden het te belangrijke informatie en geven het je daarom ook mee.
Mocht je hierover toch nog vragen hebben, stuur gerust een mailtje naar [email protected].